ENERJİ DOSTU MAVİ YEŞİL OKUL PROJESİ
EYLEM PLANI
Şehit Murat Bayram Ortaokulu
FAALİYET NO |
FAALİYET ALANI |
KOORDİNASYON VE UYGULAMA |
TARİH |
İÇERİK AÇIKLAMA |
1 |
Okul bünyesinde okul müdürü, bir müdür yardımcısı ve iki öğretmenden oluşan “Enerji Dostu Mavi Yeşil Okul Projesi Uygulama Komisyonu” kurulur. |
Yasin ÇINAR |
17.02.2025 |
1. Yasin ÇINAR (Müdür) 2. Buse KÖSE (Müd. Yrd.) 3. Serpil CESUR (Öğretmen) 4. Arzu D. MÜRSEL(Öğretmen) 4 kişi olmak üzere komisyonumuz kurulmuştur. |
2 |
Okul Eylem Planı Hazırlama |
Buse KÖSE
|
19.02.2025 |
Eylem Planı; okulumuzda yürütülen çevre dostu birçok program ve proje ile ilişkili ve entegredir. |
3 |
Dergi, poster ya da broşür çalışmaları |
Buse KÖSE
|
24.02.2025 28.02.2025 |
Enerji verimliliği konusunda enerji tasarrufu ve yenilenebilir kaynakları tanıtıcı içerikler hazırlanacak. Çevre bilincini artırmak için geri dönüşüm ve doğal kaynakların korunması temalı çalışmalar yapılacak. Yeşil dönüşüm kapsamında sürdürülebilir yaşam ve karbon ayak izini azaltma konuları işlenecek. Dijital dönüşüm alanında çevre dostu dijital araçlar ve enerji tasarruflu teknolojilere dair bilgilendirici materyaller oluşturulacak. |
4 |
Doğa gezisi, doğa yürüyüşü, harita ve pusula ile yön bulma ve benzeri çalışmalar |
Buse KÖSE
|
Şubat-2025 Mayıs-2025 |
Doğal kaynakların ve çevredeki biyoçeşitliliğin tanınması amacıyla öğrencilere yönelik doğa gezileri ve doğa yürüyüşleri düzenlenecektir. Bu etkinliklerde, harita ve pusula kullanarak yön bulma gibi beceriler kazandırılacak, çevre bilincini artırmaya yönelik gözlem ve inceleme çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca, biyoçeşitliliğin korunması için farkındalık oluşturacak uygulamalı etkinlikler gerçekleştirilecektir. |
5 |
Atık azaltma, geri ve ileri dönüşüm uygulama ve farkındalık çalışmaları |
Buse KÖSE
|
Şubat-2025 Mayıs-2025 |
Doğal kaynakların kullanımı kapsamında, öğrencilerde sorumlu tüketim bilincini geliştirmek için atık azaltma, geri dönüşüm ve ileri dönüşüm çalışmaları yapılacaktır. Bu etkinlikler, öğrencilerin bireysel tüketim alışkanlıklarını gözden geçirmelerine ve çevreye duyarlı çözümler üretmelerine olanak tanıyacaktır. Ayrıca farkındalık oluşturmak için bilgilendirici uygulamalar ve projeler gerçekleştirilecektir. |
6 |
Hatıra Ormanı ya da Okul Dışı Ağaçlandırma Çalışmaları |
Yasin ÇINAR |
Nisan-2025 Mayıs-2025 |
Öğrencilerde çevre bilincini artırmak ve doğaya katkı sağlamak amacıyla Hatıra Ormanı oluşturma veya okul dışında ağaçlandırma çalışmaları yapılacaktır. Bu etkinliklerde öğrenciler, ağaç dikim süreçlerine aktif olarak katılarak doğaya karşı sorumluluk bilinci geliştirecek ve yeşil alanların önemini kavrayacaktır.
|
7 |
Güneş paneli bulundurma, yağmur hasadı sistemi kurma, kompost, malçlama uygulama çalışmaları |
Serpil CESUR Arzu D. MÜRSEL |
Nisan-2025 Mayıs-2025 |
Çevre dostu uygulamalar kapsamında, su tasarrufu sağlanacak ve kompost uygulamalarıyla organik atıkların geri dönüşümü teşvik edilecektir. Bu çalışmalarla öğrenciler, çevreye duyarlı uygulamaları öğrenerek sürdürülebilir bir yaşam anlayışı geliştirecektir. |
8 |
Ulusal ve uluslararası proje çalışmaları |
Yasin ÇINAR |
Şubat-2025 Mayıs-2025 |
Okulumuzda yürütülen programlar, çevre bilincini artırmayı ve sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmayı amaçlayan önemli adımlardır: Bu programlar, okulumuzda sürdürülebilirlik kültürünü yaymak ve öğrencilerimizin doğa ile uyumlu bir yaşam sürmesini sağlamak için önemli fırsatlar sunmaktadır.
|
G |
Toplum hizmetlerine katılım |
Serpil CESUR Arzu D. MÜRSEL |
Nisan-2025 Mayıs-2025
|
Okulumuzun bulunduğu bölgedeki çevresel koşullar dikkate alınarak, çevre, doğa, sürdürülebilirlik ve ekolojik okuryazarlık konularında toplum hizmetlerine katılım sağlanacaktır. Bu çerçevede, öğrenciler çevresel sorunlara duyarlılıklarını artırmak amacıyla yerel çevre temizliği, ağaçlandırma çalışmaları, geri dönüşüm projeleri ve doğal yaşamı koruma faaliyetlerine katılacaklardır. Ayrıca, toplumda çevre bilincini geliştirecek seminerler ve atölye çalışmaları düzenlenerek, okulumuzun çevreye duyarlı bir lider olmasına katkı sağlanacaktır. Bu tür çalışmalar, öğrencilerimizin ekolojik okuryazarlıklarını geliştirmelerine ve çevreye yönelik sorumluluk bilinci kazanmalarına yardımcı olacaktır. |
10
|
Veli bilgilendirme çalışmaları, toplantı, seminer, uygulama çalışmalarına aktif katılım vb. |
Serpil CESUR Arzu D. MÜRSEL |
Nisan-2025 Mayıs-2025
|
Çevre, doğa, sürdürülebilirlik ve ekolojik okuryazarlık konularında veli bilgilendirme çalışmaları yapılacaktır. Bu çalışmalar kapsamında, velilere yönelik toplantılar, seminerler ve uygulama çalışmalarına aktif katılım teşvik edilecektir. Velilere, çocuklarının çevre dostu alışkanlıklar edinmesi için evde yapılabilecek etkinlikler ve çevreye duyarlı yaşam tarzları hakkında bilgi verilecektir. Ayrıca, okulumuzun çevresel projelerine velilerin katılımı sağlanarak, okul ve aile iş birliğiyle sürdürülebilirlik bilinci güçlendirilecektir. Bu etkinlikler, okulda ve evde çevre bilincinin bütüncül bir şekilde gelişmesini amaçlamaktadır. |
11 |
Atık kutuları bulundurma ve sıfır atık belgesini almış olmak
|
Yasin ÇINAR
|
Şubat-2025 Mayıs-2025 ( Önceden alındı) |
Sıfır atık kapsamında, okulumuzda atık yönetimini etkin bir şekilde gerçekleştirmek amacıyla çeşitli atık kutuları yerleştirilecektir. Bu kutular, geri dönüşüm, organik atık ve diğer atık türlerine göre ayrılacak şekilde düzenlenecektir. Ayrıca, sıfır atık belgesini alarak, atıkların azaltılması ve geri dönüşüm süreçlerinin sistemli bir şekilde uygulanması sağlanacaktır. Bu çalışmalar, öğrencilerin ve okul toplumunun çevreye duyarlı alışkanlıklar kazanmasına ve atıkların doğru bir şekilde yönetilmesine katkı sağlayacaktır
|
12 |
Okul Bahçesi Yeşillendirme kapsamında yağmur suyu bahçesi, dış mekân sınıfı oluşturma, topraksız tarım uygulamaları ve benzeri çalışmalar |
Buse KÖSE
|
Mart-2025 Nisan-2025 |
Okul bahçesinin yeşillendirilmesi kapsamında çeşitli çevre dostu projeler hayata geçirilecektir. Dış mekân sınıfı oluşturulacak, öğrenciler doğa ile iç içe eğitim alarak çevreye duyarlı bir şekilde derslerini işleme fırsatı bulacaktır. Ayrıca, topraksız tarım uygulamaları ile sürdürülebilir gıda üretimi öğretilerek, öğrencilerin çevre dostu tarım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanacaktır. Bu çalışmalar, öğrencilerin doğa ile daha güçlü bir bağ kurmalarına ve çevreye duyarlı bireyler olarak yetişmelerine yardımcı olacaktır. |
13 |
Doğa Dostu ya da AGRO Okul Kütüphanesi Oluşturma |
Serpil CESUR Arzu D. MÜRSEL |
Mart-2025 Nisan-2025 |
Doğa Dostu veya AGRO Okul Kütüphanesi oluşturulacak, burada öğrencilere çevre, doğa ve sürdürülebilirlik konularında kaynaklar sunulacaktır. Kütüphane, doğal malzemelerle dekore edilerek doğaya duyarlı bir ortam yaratılacak ve ekolojik okuryazarlık kitapları, doğa bilimleri ve çevreyle ilgili araştırmalar için kaynaklar sunulacaktır. Ayrıca, öğrencilere çevre dostu okuma alışkanlıkları kazandırmak amacıyla, dijital kaynaklar ve sürdürülebilir tarım yöntemlerine dair kitaplar da kütüphanede yer alacaktır. Bu kütüphane hem öğrencilere hem de okul topluluğuna çevre bilincini artırıcı bilgi ve materyaller sağlayarak, doğa ile uyumlu bir yaşam tarzını teşvik edecektir. |
14 |
Doğal gaz kullanan okullar, 2023 Eylül, Ekim, Kasım, Aralık ve 2024 Eylül, Ekim, Kasım, Aralık aylarına ait faturalardaki tüketim miktarlarını sisteme işler. |
Buse KÖSE
|
Mayıs-2025 |
Doğal gaz kullanan okullar, 2023 yılı Eylül, Ekim, Kasım, Aralık ve 2024 yılı Eylül, Ekim, Kasım, Aralık aylarına ait faturalardaki tüketim miktarlarını belirlenen sisteme işler. Bu işlem, enerji tüketiminin izlenmesi, verimliliğin artırılması ve çevre dostu enerji kullanımı sağlanması amacıyla yapılmaktadır. Sistemde toplanan veriler, okulların enerji tüketimi konusunda daha bilinçli kararlar almasına yardımcı olur ve sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşılmasını destekler. |
15 |
Okullar, puanlamanın yapılabilmesi için https://anket.meb.gov.tr/ sitesi üzerinden veri girişini yapar. |
Buse KÖSE
|
Mayıs-2025 |
Okul Müdürlüğü, tüketim verilerini sisteme işlemek için https://anket.meb.gov.tr/ sitesine giriş yaparak belirlenen aylara ait tüketim miktarlarını girer. Bu veri girişi, enerji tüketiminin izlenebilmesi ve puanlamanın yapılabilmesi amacıyla önemlidir. Sisteme doğru ve zamanında veri girişi yaparak, okullar çevre dostu enerji kullanımı ve sürdürülebilirlik hedeflerine katkı sağlarlar. |
UYGUNDUR
17/02/2025
Yasin ÇINAR
Okul Müdürü